חשיבות השמחה וההומור

ככל שנוקפות השנים, מצטברות יותר ויותר ראיות ליתרונות האדירים של הצחוק. מחקרים רבים בתחום הפסיכולוגיה והרפואה מציגים את ההשלכות החיוביות הרבות שיש למנגנון הנהדר הזה, שכולנו מפתחים מגיל צעיר. ההשפעות הטובות של הצחוק ושל ההומור חולשות על תחומים רבים- החל מתועלות פיזיולוגיות של הרפיית מתחים, ריפוי ושיכוך כאבים, וכלה בתועלות פסיכולוגיות וחברתיות – התמודדות עם לחץ, וכד'. בכל התועלות הללו, נדון באופן מפורט יותר בהמשך.

לקריאה נוספת: איך להתמודד עם לחץ

בעקבות הראיות המחקריות, התפתחו שיטות וטכניקות העושות שימוש בצחוק ובהומור למטרות שונות. הליצנות הרפואית- שפותחה על ידי פאטץ' אדאמס- הרופא-ליצן המפורסם, הולכת ופורחת מיום ליום. כיום- כל בית חולים שמכבד את עצמו דואג להחזיק בין אנשי הצוות שלו גם ליצנים רפואיים. הללו, מסייעים לחולים ולרופאים תוך כדי התהליכים הרפואיים, ובכך תורמים להחלמתם של החולים. ליצנים רפואיים מקלים על סבלם של החולים בתהליכים רפואיים לא נעימים, ובמשך שהותם בבית החולים, כך שתהליך ההחלמה יהפוך לנעים יותר. שיטה נוספת שתפסה תאוצה גדולה בארץ ובעולם בשנים האחרונות היא ה-"יוגה צחוק". שיטה זו פותחה גם היא על ידי רופא, ד"ר קטריה, ויובאה מהודו לארץ ולמקומות שונים בעולם. בטכניקה זו, נפגשת קבוצה של אנשים מתוך מטרה לייצר כמויות גדולות של צחוק, כדי ליהנות מהאספקטים הטובים הרבים של הצחוק. הקבוצה מודרכת על ידי מנחה, שהוכשר לכך, והמשתתפים מתבקשים לבצע תרגילים המנפיקים צחוק מאולץ, שהופך במהירות הבזק לצחוק עמוק ומתגלגל.

שיטות וטכניקות נוספות העושות שימוש בהומור ובצחוק- היו קיימות כבר מזמן, ולכל אורך ההיסטוריה- אנשי רוח ופילוסופים דברו על התועלות של הצחוק, אך נראה שבשנים האחרונות- כל התחושות האינטואיטיביות החיוביות על הצחוק וההומור- קבלו חיזוק מאנשי המדע, ומהצורך העז של אנשים ברחבי העולם לצחוק ולייצר צחוק. התפתחויות מעניינות אלו בתחום חקר הצחוק- הן הקרקע הפורייה להולדתן של שיטות העושות שימוש טיפולי בכוחו המרפא של הצחוק. ה- "גלולוגיה", וה-"הומוריקה" הן שתי שיטות כאלו, אשר עדיין בשלבי ההתפתחות הראשונים שלהם. וכן, ה-"צחוק תרפיה"- שברצוני להציג במאמר זה- טיפול באמצעות צחוק והנאה.

אין הכוונה כאן להמציא שיטה חדשה, הצעות רבות לשימושים מרפאים בצחוק ובהומור מובאות בספרות הטיפולית והרוחנית. מה שברצוני לעשות במאמר זה, הוא להציע טכניקות מעשיות ומסודרות שישרתו הן את המטפלים- בתחומים השונים, והן אנשים הרוצים לאמץ את המודעות של הצחוק וההנאה ולחיות על פיה. שכן, רבים מדברים על התועלות של הצחוק וההומור, אך לא רבים הציעו שיטה מסודרת לעשות שימוש בצחוק ובהומור. בכוונתי להציע גישה למודעות ולטיפול, המביאה טכניקות שניתן ליישם בחיי היום יום, ולהתגבר באמצעותן על משברים וקונפליקטים, ואלו הם העקרונות של ה-"צחוק תרפיה" שאביא בהמשך.

עקרונות היסוד והמטרות המרכזיות של התרפיה בצחוק:

שיטות ודרכים להכנסת הומור לחיים:

  • שמחת החיים היא המטרה המרכזית של התרפיה בצחוק: שמחת חיים היא ערך שאי אפשר להתפשר עליו, על פי עקרונות התרפיה בצחוק, וצריך לחתור בנחישות לחיים של שמחה והנאה עבור עצמנו, ועבור האנשים שסביבנו.

חתירה לשמחת חיים:

  • יש לעשות כל דבר בהנאה המרבית: יש לעשות כל פעילות שהיא, כולל פעילויות שגרתיות ומשעממות, וכן פעולות או תהליכים שאינם נעימים במיוחד בצורה הנעימה והמהנה ביותר האפשרית. המטפל והמטופל יחשבו ביחד, בצורה יצירתית כיצד ניתן לעשות את אותן הפעולות בדרך מהנה יותר ומעניינת יותר.
  1. לזהות מה עוצר וחוסם את שמחת החיים: משהו פוגע בשמחת החיי, השאלה היא רק מהו הדבר הזה, ואיך ניתן ליצור שינויים קטנים באורח החיים על מנת לשנות את המצב.
  • שימוש מוגבר ביצירתיות: על פי הצחוק-תרפיה, חשוב לעשות שימוש מרובה בחשיבה יצירתית, שכן היא גורמת להנאה רבה, ותורמת לשמחת החיים- ערכיה המרכזיים של התרפיה בצחוק.
  1. להרבות בשמחה בחיי היומיום. לשם כך צריך לשים לב מה גורם לנו לשמחה ופשוט לשים לב שאנחנו עושים אותו כמה שיותר.
  • ניתן לעבור תהליכים נפשיים מורכבים בצורה נעימה יותר על ידי שימוש בהומור: על פי עיקרון זה המטופל רוכש כלים כיצד להשתמש בהומור ככלי לקבלה עצמית, ולסלחנות כלפי עצמו וכלפי הסובבים. ההומור בו יעשה שימוש על פי עיקרון זה, אינו הומור מלגלג או מבזה, אלא הומור של קבלה והבנה, וכאן חשובה מאוד הרגישות של המטפל, שתאפשר את יצירתו של הומור רגיש זה מבלי שייהפך לסוג הפוגע של ההומור.

כך תכניסו שמחה, הצחוק והנאה לחייכם:

  • ניתן לפתור קונפליקטים בין-אישיים על ידי שימוש בהומור וביצירתיות: על ידי חשיבה יצירתית, ושימוש בהומור אפשר למצוא פתרונות חדשים לקונפליקטים המספקים את שני הצדדים. התמודדות יצירתית והומוריסטית עם קונפליקטים לא תתמקד במריבה על הנתחים של "העוגה", אלא תתמקד באיך "להגדיל את העוגה", כך ששני הצדדים ירוויחו יותר.
  1. חישבו יצירתית, מחות לקופסה, לגבי ביצוע פעולות שגרתיות: כל פעולה מונוטונית ומכבידה ניתן לבצע בצורה שמכניסה צבע והנאה לכל היום.
  • ניתן להקל על התמודדות עם בעיות ומשברים מההווה ומהעבר על ידי שימוש מוגבר בצחוק ובהנאה: הצחוק וההנאה מסיחים את הדעת מהצרות, ומאפשרים לחדש את הכוחות, כך שניתן יהיה לחזור ולהתמודד עם הבעיות והקשיים בכוחות מחודשים. באמצעות ראיה הומוריסטית- אפשר לשכתב אירועים לא נעימים מהעבר, ולתאר אותם בצורה שונה.
  1. שדרוג סביבת העבודה ושיפור האנרגיות בסביבת העבודה: קודם כל וודאו כי אתם ענהנים לכל הפחות בהפסקות, כאשר יש לכם כמה דקות של חופש – האם אתם מנצלים אותו כדי להכניס שמחה והנאה לחייכם? גם קישוטים ואביזרים יפים בסביבת העבודה שלכם הם גורמים בעלי השפעה חיובית. כמובן מוומלץ לקיים יחסים טובים עם העמיתים לעבודה, זה תמיד מוסיף אנרגיות טובות. כך או כך, אל תתפשרו על סביבת עבודה נעימה וכיפית ככל הניתן ואל תחששו ליצור שינויים אם זה לא המצב עדיין.
  • ניתן להעשיר אינטראקציות בין אישיות ולהפוך אותן למהנות: לעיתים קרובות התקשורת הבין אישית הופכת לשלילית או דועכת בגלל מחסור באלמנטים חיוביים ומהנים. ניתן ללמוד כיצד- באופן מודע- להכניס אלמנטים של צחוק, הנאה, נתינה והפתעה לתקשורת הבין-אישית עם הסובבים. למשל- יזימת בילויים משותפים, הפתעות קטנות ומשמחות, שימוש באמירות חיוביות, ושימוש בהומור ובצחוק באינטראקציה.
  1. מוזיקה – הכל יותר נעים בליווי מוזיקה. הרבו בהאזנה לשירים קצביים ושמחים. ובכלל לא יזיק אם תתאמנו בשירה בכל הזמנות אפשרית.
  • העצמת היכולת למשחק ולהנאה וחזרה לחוויות הילדות: בעולם המערבי, ההישגי והתכליתי, רבים שוכחים כיצד לשחק, ולעשות פעילות ללא מטרות רווח, אלא רק לשם הנאה, כפי ששיחקנו בילדותינו. על פי עיקרון זה- יש למצוא דרך לעשות דברים בצורה משחקית יותר, ולהפוך פעילויות ומטלות שגרתיות למשחק, כמו כן- ליזום יותר ויותר פעילויות שהינן למטרות הנאה ומשחק בלבד, ללא שום רווחים אחרים, ולהרשות לעצמנו לזמן שוב הנאות שהיו לנו בילדות.
  1. חופשות – תנו לגוף ולנפש פרק זמן בו הם יוכלו להירגע ולחדש כוחות. אינכם חייבים לטוס רחוק. העיקר הוא להקדיש את הזמן הזה לעצמכם – כל דבר שעושה לכם טוב על הלב יתאים כאן.
  • העצמת היכולת לצחוק יזום: רבות מההשלכות החיוביות של הצחוק פועלות גם כשמדובר בצחוק מזויף. המוח אינו מבדיל בין צחוק מזויף וצחוק אמיתי. על כן- על פי עיקרון זה, נלמדות טכניקות ליזום צחוק, גם אם מדובר באופן מלאכותי, וככול שמתרגלים אותן יותר- היכולת לצחוק- גם באופן ספונטני- גדלה.
  1. אל תתפשרו ואל תסכימו לסבול: אם אתם עושים משהו ואתם מרגישים ממש רע כתוצאה מהפעילות הזו, עצרו הכל וצרו שינוי. אל תשכחו שאתם חשובים יותר מכל משימה או מטלה.
  • התמרה של רגשות קשים ושל מתח באמצעות שימוש בצחוק והומור: תחושות קשות מצטברות בגוף ועושות נזקים, כמו כן הן עשויות לקלקל מערכות יחסים ולהפריע להתקדמות בתחומים שונים. ניתן לקחת רגשות קשים כמו כעס, תסכול, מרירות ועצב ולבטא אותם בצורה משעשעת וליצנית, ובכך לשחרר את התחושות הקשות בצורה נעימה, ולא מזיקה. מתח- הוא גורם מרכזי לרבות מהמחלות, וגורם נזקים כבדים לכל המערכות. כמעט כולם סובלים ממתח גלוי או סמוי. הצחוק- הנו אחת הדרכים המהירות ביותר לשחרר מתחים, לכן- עיקרון חשוב בצחוק-תרפיה, הנו ללמוד לזהות את המתח, כשהוא מופיע בגוף, ולשחרר אותו על ידי צחוק יזום, עליו הורחב לעיל.
  • הגשמת חלומות וביטוי כישרונות: כדי להעצים את ההנאה ותחושת שביעות הרצון מהחיים, חשוב להקדיש זמן ומשאבים כדי לממש חלומות, עד כמה שניתן, וכדי לבטא כישרונות.


Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*